Når jeg er ute å snakker med businessfolk, både nye og gamle travere. Så kommer selvfølgelig internet ofte opp som et tema, muligheter teknologi og internet gir. Konseptet landings side er ikke akkurat noe nytt. Du kan vell kort fortalt si at en landingsside er hvor den potensielle kunden som leter etter en løsning enten gir opp og søker videre, eller blir en kunde. Det er her den såkalte «call to action» prosessen som mange glemmer helt bort slutter.
Online markedsføring er fult av babling rundt teknologi, «salgs funnels» og hvordan å optimalisere. Vi lar ikke denne bloggen være noe unntak, vi har også lyst til å være med å bable litt. Men en ting er sikkert, uansett hvor bablet kommer fra. For å ha en suksessfull business, så må du ha en god og skalerbar markedsføringskampanje. I denne kampanjen, så er salgs funnels et viktig element. Du må rett og slett ha trafikk, helst riktig trafikk til det du selger. Du må også ha gode metoder for å konvertere denne trafikken til betalende kunder.
Du kan lære litt mer om veien til å selge en løsning ved å lese artikkelen under.
For å bygge denne såkalte «salgs funnelen» må det selvsagt en smule kunnskap rundt webdesign og koding for å få de ulike funksjonene til å fungere, få frem selve maskineriet. Men enda viktigere for å få salg så er elementene for å tiltrekke seg og det å motivere målgruppen mot handlingen du ønsker de skal foreta seg. Det er denne kombinasjonen som er kunst stykket.
Men tilbake til selve landingsside, det er jo det du kom inn hit for å lese om. Det viktigste elementet i en god landingsside er etter min mening ikke designet i seg selv. Det er strategien som operer rundt landingsside. Uten en strategi for å generere trafikk til landings siden vil ingen se landings siden din. Og uten en god gjennomført strategi på selve landingsside din, altså psykologien til både målgruppen din og hvordan vi som mennesker gjør beslutninger. Da kan landingsside din for bare bli en side som får trafikk, uten særlig konvertering til den handlingen du ønsker de som kommer ditt skal kjøre. Ofte er en «call to action» å kjøpe produktet ditt direkte, eller kontakte deg for videre konvertering.
Les mer om hvor du kan starte for å få på plass en markedsplan.
De fleste tenker på sin online tilstedeværelse som noe tilsvarende en webside. Har du en webside med «kontakt oss» enkelt tilgjengelig så skal det være nok tenker vi ofte. Er det mange som kontakter deg gjennom websiden din? Har du mye trafikk i det hele tatt på websiden din? De fleste av oss har dessverre ikke det. Å lage innhold på websiden din som får besøkende til å bli, og søke videre er både tidkrevende og dyrt. Å få besøkende til å komme tilbake, er enda vanskeligere. En landingsside skal beså av en enkelt side, som leder den potensielle kunden din til den spesifikt handlingen du ønsker. Alt annet er fjernet. Sammen med en god strategi og et godt produkt, så skal dette funke.
Hvordan bygge en landingsside?
Som vi har gått gjennom over, så skal en landingsside ha en god strategi rundt seg. Når det kommer til selve landings siden, så skal den tilby en løsning på et problem de som som lander på den har. Det burde gå raskt opp for dem at du har løsningen, hva den innebærer og hvorfor det du tilbyr er den rette løsningen for dem.
Bla gjerne i artiklene under for å lære mer om landingssider og det rundt landingssider.
![](https://usercontent.one/wp/www.daypay.no/wp-content/uploads/2020/01/Tim-Hoiseth-476.png)
CEO, CNL Group
Bedrifts psykolog, sosiolog, jurist
![](https://usercontent.one/wp/www.daypay.no/wp-content/uploads/2023/02/Hva-er-en-business-model41-300x169.png)
Hva er en “Platform-agnostic model”?
![](https://usercontent.one/wp/www.daypay.no/wp-content/uploads/2023/02/Hva-er-en-business-model42-300x169.png)
Hva er en “Platform business model”?
![](https://usercontent.one/wp/www.daypay.no/wp-content/uploads/2023/02/Hva-er-en-business-model43-300x169.png)
Hva er en “Privacy as an innovative business model”?
![](https://usercontent.one/wp/www.daypay.no/wp-content/uploads/2023/02/Hva-er-en-business-model44-300x169.png)
Hva er en “Razor and blade revenue model”?
![](https://usercontent.one/wp/www.daypay.no/wp-content/uploads/2023/02/Hva-er-en-business-model45-300x169.png)
Hva er en “Real-time insurance business model”?
![](https://usercontent.one/wp/www.daypay.no/wp-content/uploads/2023/02/Hva-er-en-business-model46-300x169.png)
Hva er en “Self-serving model”?
![](https://usercontent.one/wp/www.daypay.no/wp-content/uploads/2023/02/Hva-er-en-business-model47-300x169.png)
Hva er en “Space-as-a-service model”?
![](https://usercontent.one/wp/www.daypay.no/wp-content/uploads/2023/02/Hva-er-en-business-model48-300x169.png)
Hva er en “Subscription-based business model”?
![](https://usercontent.one/wp/www.daypay.no/wp-content/uploads/2023/02/Hva-er-en-business-model49-300x169.png)
Hva er en “Three-sided marketplace model”?
![](https://usercontent.one/wp/www.daypay.no/wp-content/uploads/2023/02/Hva-er-en-business-model50-300x169.png)
Hva er en “User-generated content business model”?
![](https://usercontent.one/wp/www.daypay.no/wp-content/uploads/2023/02/Hva-er-en-business-model51-300x169.png)
Hva er en “User-generated AI-amplified model”?
![](https://usercontent.one/wp/www.daypay.no/wp-content/uploads/2023/02/Hva-er-en-business-model52-300x169.png)